måndag 29 augusti 2011

Utvärderar en händelserik vecka

Måndag morgon, och jag har nätt och jämnt landat på hemmaplan igen.
Massor med intryck att smälta, och jag vill tacka Norrbottens Läns Landsting för att jag fick chansen att följa med på denna resa.

Under veckans gång har det många många gånger pratats om vikten av att ungdomar deltar i samhället. Det är trots allt de unga som kommer att leva i framtidens samhälle, därför borde det väl vara naturligt att unga är med och påverkar och har samma möjligheter som alla andra?

Flevoland, den unga regionen på 25 bast strålade av framtidstro och optimism. Allt är möjligt och än mer ska det bli. Det perfekta, inspirerande stället för en konferensvecka som denna. Det är hit människor som vill förverkliga sina idéer kommer.

Vilka fantastiska presentationer och workshops det var under veckan. De flesta var mycket proffessionella, och visste hur man fick med publiken och skapade många intressanta diskussioner.

Jag tror inte det handlar om ungdomars vilja att vara med, viljan finns nog där hos dom flesta. Jag tror bara inte unga vet hur viktigt det är att man deltar.
Vi måste aktivt jobbar med ungdomarna, och bevisa att man kan vara med, att man faktiskt får vara med och att man kan göra skillnad. Vi måste möjliggöra möten och kunskapsutbyte mellan ungdomar, politiker och beslutsfattare.

Ett stort PLUS till arrangörerna för ett schema som inte gav oss tid att sova, tid framför tv:n, tid för träning eller meningslöst surfande på internet.
Istället gav det oss massor av nya kunskaper, intressanta möten och diskussioner, nya vänner, öppnade upp våra sinnen, upplevelser, kunskap om andra kulturer, minnen för livet.

"I'm not young enough to know everything" - Oscar Wilde

Tack AER, Landstinget Norrbotten, och alla hundratalet deltagare, unga som mindre unga, för en kanonvecka i Flevoland, Holland.

Nu ska jag återgå till vardagen och göra skillnad.

Juliana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar