onsdag 24 augusti 2011

Sista tjejen ut att blogga, Juliana

Juliana Bergman heter jag, 23 år ung och bor i Korpilombolo. Jag fick chansen att åka med NLL till Flevoland, Nederländerna och jag är mycket glad för det.
Mitt intresseområde är unga i glesbygd, och det är fantastiskt kul att vara här och få ta del av alla bra presentationer och workshops om hur ungdomar ska bli mer delaktiga i samhället.
Efter flera härliga välkomsttal så var det dags för det första studiebesöket, fiskebyn Urk. Urk har innan Flevoland kom till, varit en ö och är därför äldre än Flevoland. Flevoland är Nederländernas yngsta region och fyller 25 år i år. Urk hade en fantastisk liten stadskärna med jättesmå hus som var byggda tätt tätt ihop då utrymmet var väldigt begränsat förr, och alla fiskare med familjer var tvungen att få plats på ön. Detta resulterade i att man tillslut byggde in husen i andra hus.



En fantastiskt intressant resa och jag måste säga att det nog är bland det häftigaste jag sett.
Kvällen avslutades med Beach Night, god mat, trevligt sällskap och sol.
------
Dagen idag var fylld med spännande workshops i WTC Almere.
30 våningar upp fick vi välja mellan workshops om bland annat Youth and equal opportunities, e-networking, summer entrepreneur och youth participating in regional policy-making.
Ida Karkiainen och Monica Carlsson höll en kanonbra presentation om Equal opportunities med tyngden på skillnaderna mellan män och kvinnor i samhället, och de lyckades även framkalla intressanta diskussioner.
Eftermiddagens presentation om konceptet Summer Entrepreneur av Ulla Gredemyr var fantastiskt bra, och vi var delaktiga genom hela sessionen genom att blandannat göra "visitkort", och vaska fram affärsidéer.
Vid tangenterna:
Juliana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar